news

publishing hot news

news

publishing hot news

خودروی خودران اپل احتمالا با فناوری باتری انقلابی همراه خواهد بود

خودروی خودران اپل احتمالا با فناوری باتری انقلابی همراه خواهد بود

 

بر اساس اخبار منتشرشده، اپل در حال پیشروی در توسعه‌ی خودروی خودران است که احتمالا با فناوری باتری پیشرفته‌ در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

اپل چندین سال است که خودروی خودران پروژه‌ی تایتان یا همان اپل کار (Apple Car) را توسعه می‌دهد و اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که بارها اقدام به ثبت اختراع جدید با موضوع سیستم‌ها و مکانیزم‌های خودران کرده است. روز گذشته خبری مبنی بر عرضه‌ی خودروی فیزیکی اپل در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ البته کمی دور از انتظار است که اپل سال آینده‌ی میلادی این اتومبیل را عرضه کند. زمان یادشده را بعضی از منابع، مانند افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل، جان پراسر، رد کرده‌اند. حال گفته می‌شود اپل این خودرو را در سال ۲۰۲۴ و مجهز به باتری انقلابی عرضه خواهد کرد که به نظر می‌رسد این خبر کمی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

، طراحی باتری جدیدی است که می‌تواند به‌طور بنیادی هزینه‌های باتری را کاهش و دامنه‌ی مسافت طی‌شده‌ی Apple Car با یک بار شارژ را افزایش دهد.

به گفته‌ی خبرگزاری رویترز، کوپرتینویی‌ها با معرفی این خودرو قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که استراتژی اپل کاملا در تضاد با شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise (متعلق به GM) است که به سمت توسعه خدمات اشتراک رانندگی با استفاده از اتومبیل‌های خودران حرکت کرده‌اند. با این اوصاف، این روش بیشتر شبیه به استراتژی تسلا خواهد بود که با خودروهای الکتریکی خودران، موفقیت‌ بسیاری کسب کرده است. مطمئنا غیر ممکن است که بدانیم چهار سال دیگر مقررات مربوط به اتومبیل‌های خودران چگونه خواهد بود؛ بنابراین کیت مستقل اپل می‌تواند به‌تدریج وارد بازار شود و با آرامش قوانین محدودکننده را پشت سَر بگذارد.

 

باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک سلولی» خواهد بود و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند. این طراحی به معنای ماده‌ای فعال‌تر است که می‌تواند پیمودن مسافت بیشتر را به ارمغان آورد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال ساخت یک مخلوط شیمیایی جدید برای استفاده در باتری، به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم شدن آن کمتر است. به نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینو در حال دستیابی به یک فرمول باتری انقلابی است که یکی از منابع مطلع به دانش فناوری باتری، آن را سطح بعدی باتری‌ها نامیده و به انقلاب نسل اول آیفون تشبیه کرده است.

هنوز مشخص نیست اپل چگونه خودروی خودران را به‌صورت فیزیکی تولید می‌کند؛ ولی احتمال دارد برای ساخت وسایل نقلیه از شرکای تولیدی استفاده کند. علاوه بر این، گفته می‌شود اپل به‌صورت سنتی و مانند آنچه در آیفون‌ و سایر محصولاتش انجام می‌دهد، قطعات خاصی از جمله حسگرهای لایدار (LiDAR) برای استفاده در Apple Car را از شرکت‌های شخص ثالث تهیه خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، غول فناوری کوپرتینو برای مقطعی مذاکره با شرکت کانادایی مگنا اینترنشنال را آغاز کرد؛ اما با توجه به مشخص نبودن هدف اپل، این مذاکرات بی‌نتیجه ماند. شرکت یادشده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی قطعات مورد نیاز جنرال موتورز، فورد و کرایسلر است. اصلی‌ترین مشتریان مگنا در سطح بین‌المللی شرکت‌های فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و تویوتا به حساب می‌آیند.

به ادعای رویترز، این احتمال وجود دارد که اپل دامنه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه را به سیستم‌های خودران و کیت‌های سخت‌افزاری محدود کند که می‌توانند با یک وسیله نقلیه ادغام شوند و در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که محدودیت‌های ایجادشده مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر، به تأخیر بیندازد.

شایعات مربوط به پروژه تایتان طی سال‌های گذشته به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود. این پروژه با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های خودران همچنان ادامه دارد و منابع و خبرگزاری‌های مختلفی عرضه‌ی این خودرو را در سال‌های آینده قطعی می‌دانند. خبرگزاری دیجی‌تایمز بر این باور است که اپل خودروی خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار خواهد کرد و مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل نیز معتقد است این شرکت در نهایت Apple Car را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه خواهد کرد.

چندی پیش مشخص شد که جان جیاناندریا (John Giannander) رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را بر عهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت. علاوه بر این، اخباری مبنی بر همکاری TSMC و اپل به‌منظور تولید تراشه‌های این نوع اتومبیل‌ منتشر شده است.

 

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا؛ تا چه حد باید نگران باشیم؟

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا؛ تا چه حد باید نگران باشیم؟

درست همان زمان که واکسن‌ها، امیدبخش آغاز پایان دنیاگیری کووید ۱۹ شدند، مقام‌ها در بریتانیا به‌‌دنبال شیوع گونه‌ای واگیردارتر از ویروس کرونا زنگ‌های خطر را به صدا درآوردند.

شیوع گونه‌ای واگیردارتر از ویروس کرونا در بریتانیا موجب افزایش نگرانی‌ها و آشفتگی در اروپا شده است. امروز دوشنبه، کشورهای اروپایی با اعمال ممنوعیت ورود مسافران از بریتانیا، لغو پروازها از این کشور و قطع مسیرهای تجاری، وضعیتی را تداعی کردند که یادآور نخستین روزهای هراس‌آور دنیاگیری در ابتدای امسال است.

پس از آنکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت واریانت جدید با نام B.1.1.7 تا ۷۰ درصد واگیردارتر از دیگر گونه‌ها است، نگرانی از جهش تازه‌ی ویروس کرونا افزایش یافت. همچنین به‌نقل از دولت این کشور، تکامل گونه‌ی جدید ممکن است موجب مقاومت ویروس در برابر واکسن‌های جدید شود. بااین‌حال، به‌گفته‌ی موگ سویک، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند و مشاور علمی دولت بریتانیا، برآورد ۷۰ درصد از انتقال‌پذیری بیشتر صرفا برپایه‌ی مدلسازی بیان شده و هنوز در آزمون‌های آزمایشگاهی به اثبات نرسیده است. مقام‌های بریتانیا می‌گویند هیچ دلیلی وجود نداریم که باور کنیم گونه‌ی جدید موجب بیماری شدیدتر می‌شود. همچنین، سال‌ها (نه ‌ماه‌ها) طول می‌کشد تا ویروس به‌قدری تکامل یابد که واکسن‌های کنونی را ناتوان کند.

بااین‌اوصاف، آمارها زنگ خطر را در سرتاسر جهان به‌صدا درآورده است. فرانسه با تعلیق ۴۸ ساعته‌ی حمل‌ونقل کالا از مسیر کانال مانش، صدها راننده‌ی کامیون را در ماشین‌هایشان محبوس و جاده‌های منتهی به بنادر انگلیس را به محوطه‌های پارک خودرو تبدیل کرد. نزدیک به یک‌چهارم از تمام غذای مصرفی در بریتانیا در اتحادیه‌ی اروپا تولید می‌شود و محدودیت‌های اخیر، نگرانی درباره‌ی احتمال کمبود غذا را افزایش داده است.

استرالیا، بلژیک، بلغارستان، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا و هلند همگی دست به اعمال محدودیت‌های سفر زده‌اند. یکشنبه شب، مسافران هوایی از بریتانیا به مقصد آلمان در فرودگاه‌ها بازداشت شدند. لهستان می‌گوید پروازها بین دو کشور را با شروع هفته از دوشنبه متوقف خواهد کرد. هنگ‌کنگ نیز امروز با بستن مرزهایش به‌روی مسافران از بریتانیا گفت پروازهای مسافری از این کشور از نیمه‌شب لغو خواهد شد. این محدودیت نخستین‌بار ساکنان هنگ‌کنگ نیز دربرخواهد گرفت. کانادا، هند، ایران و روسیه نیز محدودیت‌های جدید وضع کرده‌اند.

درهمین‌حال، دانشمندان به‌سختی درحال تلاش برای فهمیدن این مسئله هستند که آیا گونه‌ی جدید واقعا سرعتی بیشتر در انتقال از انسان به انسان دارد یا نه. آن‌ها همچنین از خود می‌پرسند که گونه‌ی جدید چگونه تا این حد سریع تکامل یافته است. B.1.1.7 به‌نحو کاملا بی‌سابقه به‌طور هم‌زمان ۱۷ جهش کسب کرده است. متخصصان اکنون به‌سرعت مشغول تعیین مشخصات برخی از این جهش‌ها در آزمایشگاه هستند.

پژوهشگران به‌طور آنی و بسیار نزدیک‌تر از هر ویروس دیگر در تاریخ، بر تکامل ویروس کرونای جدید (SAR-CoV-2) نظارت کرده‌اند. تاکنون ویروس جهش‌های فراوانی را با نرخ تقریبی یک تا دو تغییر در ماه انباشته کرده است؛ بدین معنا که بسیاری از ژنوم‌های توالی‌یابی‌شده تا به امروز در نزدیک به ۲۰ نقطه با توالی‌های ژنوم اولیه در چین در ماه ژانویه تفاوت دارد. بااین‌حال، بسیاری از گونه‌ها با تغییرات کمتر نیز درحال گردش هستند.

نیک لومان، متخصص ژنومیک میکروبی در دانشگاه بیرمنگام می‌گوید «ازآنجا که نظارت بسیار سنگینی بر ژنوم‌ها داریم، می‌توانید تقریبا هر مرحله [از تکامل ویروس] را مشاهده کنید.» اما دانشمندان هرگز شاهد نبوده‌اند که ویروس بیش از چند جهش را به‌طور هم‌زمان کسب کند. آن‌ها تصور می‌کنند این امر درجریان عفونت بلندمدت تک‌بیماری اتفاق افتاده که به ویروس کرونای جدید امکان داده است دوره‌ای طولانی‌مدت از تکامل سریع را با رقابت گونه‌های متعدد برای برتری پشت سر بگذارد.

به‌گفته‌ی اندرو رامبو، زیست‌شناس تکاملی مولکولی در دانشگاه ادینبرو یک دلیل برای نگرانی این است که از بین ۱۷ جهش، ۸ مورد در ژنی است که پروتئین اسپایک را روی سطح ویروس تولید می‌کند و دو نمونه‌ از آن‌ها نگران‌کننده است. جهش اول به‌نام N501Y پیش‌تر نشان داده است که اتصال پروتئین به گیرنده‌ی آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین یا نقطه‌ی ورود ویروس به سلول‌های بدن را تقویت می‌کند. جهش دیگر به‌نام 69-70del به ازدست‌رفتن دو آمینو اسید در پروتئین اسپایک منجر می‌شود و در ویروس‌هایی یافت شده است که پاسخ ایمنی را در بیماران مبتلا به نقص ایمنی ازبین می‌برد.

در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، پاتریک والنس، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا گفت گونه‌ی B.1.1.7 که نخستین‌بار ۲۰ سپتامبر در ویروسی ایزوله‌شده ظاهر شد، مسئول عفونت نزدیک به ۲۶ درصد از موارد در میانه‌ی نوامبر است. او گفت «در هفته‌ی آغاز نهم دسامبر، این ارقام بسیار بالاتر بود. درنتیجه، عامل بیماری بیش از ۶۰ درصد از تمام موارد در لندن، گونه‌ی جدید است.» نخست‌وزیر بریتانیا نیز افزود که جهش‌های فراوان احتمالا انتقال‌پذیری ویروس را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

 

Congress Strikes Long-Sought Stimulus Deal to Provide $900 Billion in Aid

Congress Strikes Long-Sought Stimulus Deal to Provide $900 Billion in Aid

Democrats and Republicans said they had an agreement on another round of pandemic aid, including direct payments to Americans, jobless benefits and funds for businesses and vaccine distribution.

WASHINGTON — Congressional leaders on Sunday reached a hard-fought agreement on a $900 billion stimulus package that would send immediate aid to Americans and businesses to help them cope with the economic devastation of the pandemic and fund the distribution of vaccines.

The deal would deliver the first significant infusion of federal dollars into the economy since April, as negotiators broke through months of partisan gridlock that had scuttled earlier talks, leaving millions of Americans and businesses without federal help as the pandemic raged. While the plan is roughly half the size of the $2.2 trillion stimulus law enacted in March, it is one of the largest relief packages in modern history.

“We can finally report what our nation has needed to hear for a very long time,” Senator Mitch McConnell, Republican of Kentucky and the majority leader, said Sunday night. “More help is on the way.”

It was expected to be merged with a sweeping catchall spending measure that would keep the government funded for the remainder of the fiscal year, creating a $2.3 trillion behemoth whose passage will be Congress’s last substantive legislative achievement before adjourning for the year. The deal came together after a weekend of frenzied negotiating only hours before the government was set to run out of funding and two weeks before the next Congress was to convene on Jan. 3.

Still, even as it prepared to pass a consequential measure, Congress was at the peak of its dysfunction, having left so little time to complete it that lawmakers faced a series of contortions to get it across the finish line. With additional time needed to transform their agreement into legislative text, both chambers had to approve a one-day stopgap spending bill — their third such temporary extension the past 10 days — to avoid a government shutdown while they were finalizing the deal.

 

Both chambers approved the measure on Sunday night, and President Trump signed it shortly before midnight. Final votes on the spending package were expected as early as Monday to approve it and clear it for Mr. Trump’s signature, but had yet to be scheduled.

Although text was not immediately available, the agreement was expected to provide $600 stimulus payments to millions of American adults earning up to $75,000. It would revive lapsed supplemental federal unemployment benefits at $300 a week for 11 weeks — setting both at half the amount provided by the original stimulus law.

It would also continue and expand benefits for gig workers and freelancers, and it would extend federal payments for people whose regular benefits have expired.

The measure would also provide more than $284 billion for businesses and revive the Paycheck Protection Program, a popular federal loan program for small businesses that lapsed over the summer. It would expand eligibility under the program for nonprofits, local newspapers and radio and TV broadcasters and allocate $15 billion for performance venues, independent movie theaters and other cultural institutions devastated by the restrictions imposed to stop the spread of the coronavirus.